وبلاگ رسمی گروه علمی و فرهنگی قانتون

مسیری برای آنان که می روند تا از قانتون باشند.

گروه علمی و فرهنگی قانتون

لینک قانتون در افسران

وبلاگ رسمی گروه علمی و فرهنگی قانتون

وَلَهُ مَن فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضِ ۖ کُلٌّ لَّهُ قَانِتُونَ
قانتون راه و رسم کسانی است که برای تسلیم شدن در برار امر کردگار خویش راه حقیقت را برگزیده اند و از عالم کثرت و ظلمت بسوی قله های نورانی سعادت و لقاء الهی می‌کوچند. قانتون برای شماست که عزم کرده اید این طریق سفر را تا ملاقات نور؛ که آن بی نهایتِ بی همتا، خود فرموده است: الله نور السماوات و الارض. اینجا پایگاه شما طلاب جوان است. مسیری برای آنان که می روند تا از قانتون باشند. إن شاء الله.

عضویت در خبرنامه

  • ۱
  • ۰

بسم الله الرحمن الرحیم

اهمیت فقه جواهری

سوال: ضمن عرض سلام خدمت استاد محترم، لطفا بفرمایید دلیل تاکید فراوان امام و رهبری بر حفظ فقه جواهری در حوزه‌های علمیه چیست؟ با توجه به حرکت انقلاب به سمت تمدن اسلامی به عنوان سیاست کلی نظام، فقه جواهری چه تاثیری در تحقق این تمدن بزرگ خواهد داشت؟

پاسخ استاد محترم: باسمه تعالی: سلام علیکم: اهمیّت یادگیری فقه به روش اجتهادی ـ‌ آن هم با روش مرحوم صاحب جواهر که محور را تمرکز بر روایات و اقوال سلف فقهاء قرار می‌دهد ‌ـ موجب می‌شود انسان در برداشت نظر دین از منابع و اظهار نظر از پایگاه اسلام، از سطحی زدگی دور گردد و بدون شک این روش از شرایط لازم در ایجاد تمدّن اسلامی است. موفق باشید.

گفتنی است «جواهرالکلام» کتابی مشروح و استدلالی در فقه شیعه قرن سیزدهم هجری قمری به زبان عربی است، این کتاب شرح مبسوط کتاب «شرایع الاسلام» محقق حلی (متوفی 676 هجری قمری) است که به کوشش آیت الله شیخ محمد حسن نجفی طی مدت 30 سال به تالیف درآمده است.

جواهرالکلام را می‌توان دایرةالمعارف فقهی شیعی نامید زیرا از نظر گسترش و جامعیت نظرات و آرای دانشمندان و فقهای اثنی عشری، از تمام کتاب‌های قبل برتر است، چنان‌که در وصف آن در برخی از کتاب‌ها آمده است: «نسبت جواهر به فقه، مثل نسبت کتاب بحارالانوار علامه مجلسی نسبت به اخبار اهل‌بیت اطهار علیهم السلام است

 

منبع سوال: پایگاه لب المیزان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی