وبلاگ رسمی گروه علمی و فرهنگی قانتون

مسیری برای آنان که می روند تا از قانتون باشند.

گروه علمی و فرهنگی قانتون

لینک قانتون در افسران

وبلاگ رسمی گروه علمی و فرهنگی قانتون

وَلَهُ مَن فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضِ ۖ کُلٌّ لَّهُ قَانِتُونَ
قانتون راه و رسم کسانی است که برای تسلیم شدن در برار امر کردگار خویش راه حقیقت را برگزیده اند و از عالم کثرت و ظلمت بسوی قله های نورانی سعادت و لقاء الهی می‌کوچند. قانتون برای شماست که عزم کرده اید این طریق سفر را تا ملاقات نور؛ که آن بی نهایتِ بی همتا، خود فرموده است: الله نور السماوات و الارض. اینجا پایگاه شما طلاب جوان است. مسیری برای آنان که می روند تا از قانتون باشند. إن شاء الله.

عضویت در خبرنامه

  • ۱
  • ۰

 

بسم الله الرحمن الرحیم

چگونه در امتحانات پایانی حوزه موفق شویم؟

نکات کاربردی برای موفقیت در امتحانات

 

مقدمه: فرا رسیدن زمان امتحانات پایانی همواره یک از مواردی است که موجب نگرانی جمع کثیری از طلاب حوزه شده‌است و بر حسب تجربه هر یک از ایشان تلاش می‌کند تا با اندیشیدن تدابیری این دغدغه را مهار نماید. لکن موفقیت در امتحانات پایانی در حوزه دارای ظرایف و نکاتی است که دانستن آن‌ها به نظر ضروری است. در ادامه به طور کوتاه و خلاصه به بیان این نکات خواهیم پرداخت:

در طول سال اصولی درس بخوانید:

حجم دروس حوزه بسیار بالاست و فراگیری دقیق و درست این دروس نقش سرنوشت سازی در موفقیت در امتحانات پایانی دارد. بدیهی است که فراگیری آن همه مطلب یک شبه ممکن نیست و نیاز به زمان کافی دارد. بنابراین لازم است که در طول سال اصولی و با برنامه درس بخوانید و تمامی نکات مبهم و مشکوک مطالب را در جلسات کلاس و مباحثه حل کنید. همواره تاکید زیادی داشتیم که سعی کنید برای آن چند درس اصلی مراحل پیش مطالعه، کلاس، مطالعه، جزوه و مباحثه را کامل انجام دهید. انجام درست این سیر به شما کمک می‌کند تا مطالب را خوب و دقیق فرا بگیرید و بخوبی آن‌ها را در حافظه تثبیت کنید تا در پایان سال به زمان کمتری برای دوباره سازی مطالب فراموش شده نیاز داشته باشید.

 

قبل از ایام امتحانات برای دوره کردن دروس برنامه ریزی کنید:

یکی از کارهای مهمی که لازم است قبل از فرا رسیدن ایام امتحانات انجام دهید و بسیاری از طلاب سطح هم به تجربه به این موضوع رسیده‌اند شروع مرور قبل از ایام امتحانات است. معمولا بین اتمام کلاس‌ها و شروع امتحانات حدود 10 روز فاصله است که فرصت بسیار خوبی است ولی لازم است بدانید که  با حدود 8 ساعت مطالعه در روز برای دوره کردن دورس اصلی به زمانی 2 تا 3 هفته‌ای نیاز دارید. پس باید در هفته‌های پایانی دوره کردن را آغاز کنید. در این مدت 3 کار ضروری را باید انجام دهید:

  1. متن کتاب درسی را دقیق بخوانید و به آن مسلط شوید.
  2. در صورتی که قسمت‌هایی فراموش شده یا ابهام دارد با مراجعه به جزوات خود، هم بحثی و هم کلاس‌ها، استاد یا شروح آن‌ها را برطرف کنید.
  3. با بررسی سوالات سال‌های قبل سعی کنید با سلیقه‌ی طراحان سوالات هر درس آشنا شوید و در طول مدت مطالعه به نکات امتحانی بر این اساس توجه نمایید. این نکات را برای مرور شب امتحان جدا گانه یادداشت کنید یا در کتاب علامت بزنید. همچنین در طول سوال قسمت‌هایی را که استاد به عنوان نکات مورد سوال در امتحان طرح می‌کند مشخص کنید تا در شب امتحان از آن‌ها استفاده کنید.

اگر پس از انجام همه‌ی این کارها فرصتی در اختیار داشتید یادداشت‌های خود را مرور کنید و در صورت نیاز آن‌ها را تکمیل کنید.

 

در این مدت و قبل از آن چه باید و چه نباید بکنید؟

  1. بحث‌ها، جلسات و کلاس‌های اضافی را پیش از فرا رسیدن ایام امتحانات تعطیل کنید و آن‌ها را در این مدت دنبال نکنید. چراکه وقت گیر بودن آن‌ها را که یک طرف بگذاریم مشغله فکری که ایجاد می‌کنند تمرکز شما را برای مطالعات فشرده کاهش می‌دهند.
  2. از شروع کردن هر کار جدیدی که در این ایام شما را مشغول می‌کند صرف نظر کنید.
  3. در صورتی که خانواده یا دوستانتان برای شما برنامه‌ای در این مدت دارند قبلا با آنها صحبت کنید و آنها را متوجه عذر خود نمایید.
  4. از خود مراقبت کنید که در این مدت بیمار نشوید.
  5. با ورزش کردن منظم توان مطالعه و کار فشرده را در خود ایجاد کنید.
  6. مطالعات خود را از مدت زمان در حد توان آغاز کنید و کم کم گسترش دهید.
  7. در صورتی که در هنگام مطالعه تمرکز ندارید متن را روزنامه وار بخوانید و سپس برگردید یکبار دیگر آن را مطالعه کنید.
  8. برای رفع خستگی دو درس متنوع را در کنارهم مطالعه کنید و حتی اگر لازم است یک متن غیر درسی را در میان دو درس مطالعه کنید تا ضمن حفظ روحیه‌ی مطالعه ذهن خود را خالی کنید.
  9. در این مدت مکان ثابتی که آرام، راحت، دارای نور کافی و هوای مطبوع و تازه باشد در نظر بگیرید و در این مورد اطرافیان خود را توجیه کنید.
  10. برنامه غذایی مناسبی انتخاب کنید که ضمن تامین انرژی کافی سبک و کم حجم باشد.
  11. اگر تنهایی کسل و خسته می‌شوید به طور گروهی مثلا در کتابخانه مطالعه کنید ولی هرگز در کنار دوستان پرحرف و غیر جدی مطالعه نکنید.
  12. همیشه برای خالی کردن ذهن خود از خطورات ذهنی یک کاغذ سفید کنار دستتان داشته باشید تا آن‌را یادداشت کنید و در صورت نیاز بعدا در مورد آن‌ها فکر کنید.
  13. برای رفع خستگی در زمان‌های استراحت به دور دست نگاه کنید و بهتر است که با نگاه کرده به آب جاری یا یک منظره سر سبز چشم خود را نوازش دهید.
  14. شب‌ها به موقع بخوابید تا با دیر بیدار شدن برنامه شما دچار اختلال نشود.
  15. برای مطالعه محدوده‌ها یک حد میانگین بصورت روزانه داشته باشید ولی سعی کنید تا زمانی که  رغبت و تمرکز دارید مطالعه را قطع نکنید.

 

نکات شب امتحانی:

در شب امتحان بیشتر سعی کنید بر روی یادداشت‌ها متمرکز شوید و آن‌ها را چند بار مرور کنید. در صورتی که فرصت کافی در اختیار دارید یکبار این یادداشت‌ها را از اول تا آخر مباحثه کنید و مطمئن شوید که می‌توانید در مدت 70 دقیقه به خوبی همه‌ِ مطالب را به خاطر آورید. برای این منظور چند برگ نمونه سوال حل کنید تا سطح آمادگی خود را ارزیابی کنید. همچنین از نمودارها برای بخاطر سپردن مطالب استفاده کنید. اگر برای خواندن تمرکز ندارید ضمن خواندن دوباره آن‌ها را بنویسید.

نکته دیگر اینکه شب امتحان به موقع بخوابید. دیر خوابیدن دو اشکال عمده دارد. اول آنکه انرژی و تمرکز شما در جلسه امتحان را در حد چشمگیری کاهش می‌دهد. دوم آنکه خستگی ناشی از آن به شما اجازه نمی‌دهد بلافاصله پس از امتحان برای امتحان بعدی خود را آماده کنید و معمول بقیه روز را از دست می‌دهید.

 

نکات مهم روز امتحان:

از آن‌جا که امتحانات پایانی در فصل گرما و معمولا در هنگام صبح برگزار می‌شود صبح کمی زودتر بلند شوید و با چند دقیقه نرمش و انجام حرکات کششی سبک کسلی را از تن به در کنید. صبحانه کامل و مقوی میل کنید و یک فنجان چای بنوشید. اگر می‌خواهید یکبار دیگر مطالب را مرور کنید یک ساعت قبل از شروع جلسه این کار را متوقف کنید. مطالعه بی‌وقفه تا امتحان باعث کم رنگ شدن مطالب ائلیه در ذهن و دشوار شدن بخاطر آوردن آن‌ها می‌شود. خودکار اضافه، کارت آزمون و ساعت را فراموش نکنید و حداقل یک ربع قبل از جلسه آزمون در محل جلسه حاضر شوید تا استرس و اضطراب ناشی از دیر رسیدن تمرکز شما را بر هم نزند.

 

نکات مهم جلسه امتحان:

پس از ورود به جلسه در جای خود بنشینید و ذهن خود را از همه چیز خالی کنید. با تلاوت چند آیه قرآن و آیه الکرسی خود را برای شروع آزمون آماده کنید. حتما با وضو وارد جلسه شوید. سعی کنید در مورد مباحث کتاب با کسی گفتگو نکنید و به سوالات دیگران پاسخ ندهید تا بتوانید نظم ذهنی خود را حفظ کنید. ساعت خود را در مکان قبل دید قرار دهید و به خدا توکل کنید. در صورت نیاز یک لیوان آب بنوشید و چند نفس عمیق بکشید تا ضربان قلب خود را تنظیم کنید و کامل آرام شوید و منتظر توزیع برگه آزمون بمانید.

 

نکات مهم پاسخ به آزمون:

  1. ابتدا مشخصات خود را به طور صحیح، خوانا و کامل در پاسخنامه وارد کنید.
  2. سپس یک دور سوالات را تا آخر خیلی سریع مرور کنید. البته در صورتی که آرامش و نظم ذهنی شما در یادآوری مطالب بهم می‌خورد این کار ضرورتی ندارد. این کار صرفا برای آشنایی با تعداد و حجم سوالات جهت تنظیم زمان پاسخگویی و همچنین اطمینان از چاپ کامل سوالات انجام می‌شود.
  3. سپس از ابتدای برگه‌ی سوال شروع کنید.
  4. سوالات را دقیق 2 یا 3 بار بخوانید و سعی کنید منظور سوال را به درستی درک کنید.
  5. روی الفاظ سوال بخصوص هست و نیست، می‌باشد و نمی‌باشد و ... دقت کافی به خرج دهید و اگر سوال چند بخش دارد زیر هر قسمت خط بکشید تا فراموش نکنید با همه بخش‌ها پاسخ کافی بدهید.
  6. روی جواب فکر کنید و پاسخ را در ذهن خود حاضر کنید و آن را مرور نمایید و با بخش‌های سوال تطبیق دهید تا مطمئن شوید پاسخ متناسب با سوال است.
  7. سپس خوش خط و خوانا و با خودکار آبی شروع به نوشتن کنید. سعی کنید بدون خط خوردگی بنویسید.
  8. فضای کافی برای نوشتن در نظر بگیرید و  از فلش زدن به دور و اطراف برگه خودداری کنید.
  9. در صورتی که پاسخ سوالی را فراموش کرده‌اید زمان را از دست ندهید و به سراغ سوال بعدی بروید.
  10. پس از رسیدن به آخر برگردید و به سوالات باقی‌مانده پاسخ دهید.
  11. هرگز سوالی را سفید و بی‌جواب رها نکنید و حتی اگر به پاسخ مطمئنی در ذهنتان نمی‌رسید آنچه می‌دانید را در برگه سوال وارد کنید.
  12. در سوالاتی گه متن کتاب آورده شده، متن کمک زیادی به پاسخ می‌کند پس به آن خوب دقت کنید.
  13. در هنگام نوشتن پاسخ ها در حدامکان کوتاه و مفید بنویسید و بدانید که مصحح بدنبال چند کلیدواژه اصلی در پاسخ است. پس آن‌ها را با خط کشید مشخص کنید. متوجه باشید که مصححی که ده‌ها برگه سوال را برای تصحیح در دست دارد وقت زیادی برای خواندن متن طولانی و ناخوانای شما تلف نمی‌کند. پس به جای امید بستن به لطف مصحح کار خود را درست انجام دهید.
  14. در صورتی که پاسخنامه بخشبندی نشده حتما با خط کشیدن زیر سوالات محدوده پاسخ سوالات را از هم جدا کنید.
  15. سوالاتی که پاسخ چند موردی دارد با شماره گذاری هر مورد را مشخص کنید.
  16. پس از پاسخ کامل به همه سوالات یکبار دیگر تمام پاسخ‌ها را بررسی کنید و با سوالات مطابقت دهید و پس از بازنگری منتظر زمان مجاز برای خروج از جلسه باشید.

فراموش نکنید پس از جلسه آزمون با مصرف شیرینی و نوشیدنی انرژی از دست رفته را جبران کنید و برای مطالعه آزمون بعدی خود را آماده نگه دارید. همچنین بعد از امتحان فرصت خوبی برای یادگیری چیزهایی است که در امتحان نمی‌دانستید. چراکه هدف اصلی از امتحان ارزیابی آموخته‌هاست. پس این فرصت را از دست ندهید.

قانتون برای همه شما طلاب عزیز علوم دینی فصل خوشی را از خداوند منان خواستار است..

 

نویسنده: گروه علمی و فرهنگی قانتون.

منبع: بلاگ رسمی گروه علمی فرهنگی قانتون.

حق نشر: برای گروه علمی و فرهنگی قانتون محفوظ است

 

نظرات (۱)

  • محمد حسین ساجدی فر
  • خیلی عالی و مفید بود.

    امیدوارم این نوع مطالب رو بروزرسانی بفرمائید

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی